lördag 27 oktober 2012

Fredagsmys och Chokladmussé

Jag var så snål på socker igår, speciellt choklad! Jag har inte ätit socker på 3 veckor och jag tänkte inte bryta den goda cirkeln.. (förutom socker i ketchup, naturligt fruktsocker och annat gömt socker som jag inte tänkt på..) Klart att man har fått i sig nåt socker omedvetet, men jag försöker välja produkter utan socker. Igår fredag var jag så snål på choklad! Vi åt god fredagsmiddag, hemmagjord pizza med skinka, bacon, ananas, fetaost, soltorkad tomat, banan och rucola och efter det efterrätt, fruktsallad med grädde (utan socker) :)


Efter det kollade vi på första sex and the city filmen, ikväll står andra filmen på schemat. Fastän jag ätit fruktsallad var jag fortfarande snål på choklad!! Jag svängde ihop en bananfudge smet (banan, kakao, kanel, kokosolja) och blandade det med vispad grädde. Det blev som chokladmussé- men utan socker! :) Vevade upp en skål till med frukt och en stor klick choklad-banan-fudge-mussé ovanpå!


Den bruna geggan ser inte så god ut på bilden men den botade min chokladsnålhet och det var väldigt gott! Tror nog att jag kommer att blanda ihop geggan igen nån gång om jag är snål på choklad igen.
Här är ännu receptet på Jennas egna banan-choklad-kanel-mussé:

4 msk smält kokosolja
1 banan
4 msk kakao
2 tsk kanel

Mixa ihop allt i mixer till en jämn smet.

ca 1,5 dl vispad grädde

Rör ner grädden i chokladsmeten. Låt stå i kylskåp och svalna för den blir mycket godare och fluffigare kall! Ät som sådan eller blanda med frukt eller bär.

Wohoo!! Jag har nån gång funderat att jag borde skriva en kokbok :) hehe, nu har jag tagit första steget och skrivit ner första receptet.

Inga kommentarer: