torsdag 31 januari 2013

Såhär gör jag mina rakennekynnet!

Nu var det dags igen att fixa naglarna! Jag har i ungefär ett år nu fixat mina egna naglar och övning ger färdighet. Jag har köpt ett kit från e-bay med allt möjligt för ca. 60€ och efter det beställt lite mera glitter och annat för nån femma.

This is how i do it!

Jag börjar alltid med att tvätta händerna och naglarna med diskmedel för att få bort allt fett från nageln.
Först filar jag hela nageln för att rugga upp ytan, då fastnar limmet bättre. Efter det putsar jag bort dammet med en lite borste.
Efter det går jag igenom plastbitarna och kollar vilken storlek som passar till vilket finger. Ibland borde storleken vara ett mellanting av det som finns, då filar jag den större av dem lite mindre för att passa.
Efter det limmar jag fast naglarna. Med hjälp av det rosa verktyget ovan klipper jag av de alltför långa naglarna till ungefärlig längd.
Efter det filar jag bort "randen" som den fastlimmade nageln lämnar. Filar så att hela nageln är platt och jämn, sen formar jag också till den form jag vill ha. Detta är ett oändligt filande, jag brukar kolla tv samtidigt för det tar länge!

 Efter det väljer jag glitter.

Den här gången blandade jag silver och rosa. Det här glittret är lite större hexagoner så därför valde jag att dutta på glittret. Ifall jag använder väldigt finkornigt glitter blandar jag glittret med uv-gelen.
Med pensel stryker jag först på uv-gelen på den delen av nageln jag vill ha glitter. Med en annan större pensel duttar jag på glittret som fastnar i gelen. Det kräver en hel del fixande innan glittret ligger jämt över nageln. Tålamod!
Jag gör 2 eller 3 naglar åt gången. Alltid mellan skall de in under UV-lampan. Jag har dem 240 sekunder under lampan mellan varje varv.
Först applicerar jag altså glittret och låter det stelna under lampan, efter det satte jag gel på resten av nageln och belyste det. Efter det satte jag ännu ett varv med gel över hela nageln och belyste det. Det är lager på lager som gäller. Jag filar och ruggar upp ytan mellan varje varv av gel. Viktigt är att inte röra vid nageln mellan varven för då kommer det fett på den och då håller det inte lika bra sen..
Till slut sätter jag på ett lager Topcoat och låter det stelna under uv-lampan. Jag brukar lacka på ett varv genomskinligt nagellack direkt efter för att ytterligare skydda nageln lite. Allra sist sätter jag nagelolja runt nageln och på nagelbanden.

Resultat:

Då har man fina naglar igen! För mej håller det ungefär en månad, efter det fixar jag dem lite. Filar och jämnar och stryker på ett nytt gel-lager så håller de några veckor till!

Jag har alltid väldigt korta egna naglar. Jag är nagelbitare. Vanlig nagellack håller max en dag innan det blir fult.. På det här sättet håller mina naglar och är fina.

Jag har funderat lite på att börja fixa naglar åt andra också för en "billig" peng men jag vet inte..?

12 kommentarer:

malin sa...

Om jag inte skulle jobba inom vården och måste ha korta naglar så skulle jag absolut bli kund hos dig! :)

Martina sa...

Ja, jag har ju redan anmält mitt intresse! :)

Unknown sa...

Joo.. Martina jag ska no laga åt de nan gang! :) hör av de bara när du vill vara lite extra fin så ska vi no fix!

Unknown sa...

Malin: Man kan ju nog dekorera kortare naglar också :), men får du ha nagellack överhuvudtaget?

Eve sa...

Om du börjar laga åt andra så måst du gör åt mig nån gång! :) Jag överlever int utan nagelförlängning, men det är så himla dyrt på salong.

Annika sa...

Åh, skulle döda (nästan) för långa fina naglar, men hey, är man nagelbitare så är man. Sluta bita då säger den som inte vet bättre. Bara och bara nähä.
Superfina är de :)

Unknown sa...

Eve: Jag sku nog bra kuna fixa dina naglar! Jag vill ju int göra det helt gratis eftersom det tar minst 2 timmar.. beroende på hurudana man gör. Jag har så svårt att veta hur mycket det skulle kosta för nära och kära?

Unknown sa...

Annika: Tack! :) Jag hade exakt samma fiilis för nåt år sen, jag försökte med vanligt nagellack och fixa och fila varannan dag-skitjobbigt. Tills jag hittade min nya hobby :) Det går liksom inte att gnaga av det här plastbitarna, de är hårda som sten :) så nagelbitandet är slut för min del.

Jenni sa...

Fina! :) När min kompis studerade kosmetologi hon tog 30-40 euro när hon fixade mina naglar. Jag tycker att det var bra priset för den :p

Unknown sa...

Tack Jenni! hmm.. jo kanske 40 euro skulle vara helt okej. Priset lite beroende på hur avancerad färgen och glittret blir :) Jag måste beställa mer uv-gel men sen blir det nog 40€ för rakennekynnet på salong Jenna i Karperö! :)

Sofia sa...

Åh! Snyggt!

Unknown sa...

Tack tack! :)