lördag 16 mars 2013

Mat i låda.

Jag har nästan alltid med egen mat till jobbet. Jag har oftast bara korta pauser och skulle inte hinna efter mat från något lunchställe. Någon gång hämtar jag sallad från aschan.

Sallad med tomat, medwurst, fetaost och lite pesto.
Eftersom mina jobbtider varierar mycket äter jag ibland lunch men ganska ofta också middag på jobbet. Till lunch äter jag ganska ofta sallad, enkelt att fixa ihop dagen innan i brist på annat :) Ofta blir det också att jag tar med det som vi ätit dagen innan.

Lax med olika ungsgrönsaker.
Ganska ofta äter vi ungsgrönsaker till olika kötträtter. Det är enkelt och gott. Morot, kålrot, paprika och lök är favoritblandningen. Skivar allt och  sätter på en plåt, blandar med lite olivolja och kryddar med mycket örtmix och lite lagom med peppar.

Ugnsgrönsaker och batat med tomatig kycklingsås med champinjoner.
Batat är också väldigt gott till grönsakerna. Vi äter väldigt sällan potatis, ifall vi äter potatis blir det oftast klyftpotatis.
Ugnsgrönsaker, kyckling med soltorkad tomat.
Tacokryddad köttfärssås med sallad och avocado.
För att salladen skall hållas fräsch och inte blandas med köttet så använder jag ofta plastfolie i mina lådor och bygger upp olika våningar. Då är det också lätt i jobbet att lyfta salladen på tallriken och köttet i micron.

Skink- paprika paj med sallad.
Nötkött med sallad och mycket fetaost.
När jag har längre dagar på jobbet packar jag också med mellanmål. Det gäller bara att planera på förhand.
Kvark med kivi, banan och mandarin.
Oftast är det kvark- och grynost kombinationer som är mina mellanmål, det är helt enkelt mina favoriter. Jag håller mig mätt på det och det är gott och enkelt att ta med.

Grynost med apelsin och en avocado som jag åt skillt.
Matlådor går ju att variera till tusen så låt fantasin flöda. Bara för att det är packat i en låda behöver det inte vara tråkigt, det kan bli hur gott som helst!

2 kommentarer:

Crunches not Cookies sa...

Härligt inlägg, tack för inspirationen :)

Unknown sa...

Varsågod! kul att jag kan inspirera någon!