tisdag 16 april 2013

smoothietime!

Här har folk frågat hur och med vad jag fixar till mina smoothies så jag hoppas ni får inspiration av detta inlägg!
Faktum är att jag experimenterar mest med det vi råkar ha hemma, tar lite av varje och oftast brukar det bli gott.


Min Philips Tehosekoitin blev köpt för några år sedan och har varit i hård användning. Den är väldigt praktisk och jag använder mig mycket av de två stopen så att man mixar direkt i glaset. Väldigt enkelt, mixar bara och så svänger man på glaset och dricker. Kannan använder jag om jag gör en större sats av något eller när jag "bakar" något annat..


Min absoluta favorit är jordgubbssmoothie!
frysta jordgubbar
frysta havtorn
1/2 banan
3 msk kvark
jordgubbssoppa

Havtornen ger en fräsch och syrlig smak.


Chokladsmoothie går att göra med helt vanlig kakao, jag använde råkakao. Om man vill ha en mer proteinbaserad smoothie går det bra att använda proteinpulver. Ibland efter träning eller länk brukar jag göra en smoothie med "palautusjuoma" pulver.


1 banan
3 msk kvark
kakao/proteinpulver
havremjölk
(chiafrön)

Ready to go!
Mixa det ni tycker är gott! Bär direkt från frysen gör smoothien kall och god. Istället för kvark går det bra att använda naturell yoghurt eller turkisk yoghurt om man vill. Vatten, saft eller vanlig mjölk fungerar också bra istället för havremjölk/ saftsoppa. Det är bara att låta fantasin flöda och mixa!

Inga kommentarer: