onsdag 22 augusti 2012

Lite om mat..

Några saker som nästan alltid finns i vårt kylskåp är:


Laktosfri kvarg och grynost. Kvarg eller kvark? nå hur som helst äter jag det nästan varje morgon till morgonmål med bär, frukt eller saftsoppa. Jag håller mig länge mätt på detta morgonmål och ännu har jag inte tröttnat på det. Blandar även i kvark om jag gör smoothies, som blir ett bra mellanmål.
Grynost äter jag till olika sallader eller egentligen till vilken mat som helst. Har även testat på olika recept på plättar med grynost- det blir gott och lite hälsosammare med mindre eller inget mjöl alls. Grynost är även gott att äta bara som det är till mellanmål.


Fetaost, jag älskar verkligen fetaost!! Jag sätter fetaost på det mesta. Ofta till varma kötträtter kombinerar jag med soltorkad tomat och lite pesto ibland. Det bli jättegott. Fetaostpasta, kyckling med fetaost och soltorkad tomat och olika sallader med fetaost är några favoriter.


Man orkar ju inte göra mat ända från början varenda dag- men man kan lätt piffa till något enkelt så det blir gott. Kokkikartano har riktigt goda soppor, här tomat-getost soppa. Egna krutonger och lite grynost till, det blev riktigt gott. Undviker annars ganska långt micromat, det smakar ju inte riktigt som det gör om man kockar själv men ibland har man ju bara inte tid. Då brukar jag köpa soppor men också thaicubes fungerar bra nångång i månaden.


Inga kommentarer: